sobota 10. srpna 2013

Broskvový koláč z cizrny

Doufám, že vás ty sladké recepty už nezačínají nudit... Taky už mám úplně ulepenou pusu, ale pokračuju dál. Je mi zkrátka líto, nevyužít toho, co nám letošní krásné léto nabízí. Jak si v zimě rádi vzpomeneme na letní, ovocné koláče...

Recept na cizrnový korpus mě napadl, když jsem vymýšlela těsto na zdravou pizzu. Proč to nezkusit na sladko? Trošku jsem to vyladila, dvakrát odzkoušela a můžu vřele doporučit :)

Samozřejmě, ovoce můžete použít jaké chcete, ale u nás na trzích měli dnes krásné broskvičky a na keříčkách stále zbyla trocha červeného rybízu, tak jsem udělala koláč broskvový, trochu oživený pár kuličkama červeného rybízu. 


Broskve
Sami dobře víte, že broskve jsou výborné ovoce. Když máte štěstí a broskev je opravdu šťavnatá, je to ideální sladká svačinka. Určitě jste si všimli, že když se do broskve zakousnete, máte problém, abyste někde neukápli. Ano, broskve jsou tvořeny z největší části vodou a proto se hodí v parném létě, kdy je každá voda do organismu dobrá. 


Stejně jako jakékoliv jiné ovoce, jsou i broskve plné vitamínu C, který podporuje imunitní systém a chrání nás před nejrůznějšími viry. A co si budeme povídat, broskev je jednou z nejpříjemnějších cest, jak do sebe tento vitamín dostat :) Dalším vitamínem, který můžete v broskvích najít je vitamín A a jeho provitamín beta-karoten. Tyto vitamíny mají blahodárný vliv na dobrý zrak a zdravou pokožku.
Broskve jsou také vynikajícím zdrojem minerálů, které tělo pořebuje - nejvíce draslíku a železa. Všude slyšíme, jak jsou ženy anemické, že nemají dostatek železa. Broskev každý den může být řešením :) A draslík? V dnešní době, kdy lidé konzumují s jídlem tolik nepřirozených látek, každým soustem poškozují své ledviny. Broskve obsahují vysoké množství draslíku, který redukuje onemocnění ledvin a snižuje riziko kamenů. 
Z minerálů je v broskvích dále obsažen hořčík, zinek, měď, mangan a vápník. Tyto minerály chrání červené krvinky, nervový systém a kosti. A v neposlední řadě stojí za zmínku slušná dávka vlákniny.




Broskvový koláč z cizrny

Suroviny:
300 gramů uvařené cizrny (cca 120 gramů suché cizrny)
5 polévkových lžic zlatého lněného semínka + 100 ml vody
6 polévkových lžic agáve sirupu
90 gramů kukuřičné krupice

špetka soli
4 - 5 broskví
jiné ovoce dle chuti (rybíz, maliny, borůvky,...) - nemusí nutně být, to je spíše pro efekt :)


Postup:
  1. Pokud nemáte uvařenou cizrnu, začněte přípravou cizrny, kterou je dobré přes noc namočit. Poté uvařte do měkka.
  2.  Lněné semínko namelte, smíchejte s vodou a nechte minimálně 15 minut odstát.
  3. Uvařenou cizrnu vložte do nožového mixéru, přidejte nabobtnalá lněná semínka, agáve sirup a špetku soli a promixujte.
  4. Umixovanou hmotu vyklopte do mísy a zapracujte do ní kukuřičnou krupici, nejlépe rukama.
  5. Troubu si předehřejte na 180°C.
  6. Formu na koláč si vymažte kokosovým olejem.
  7. Ovoce omyjte a broskve nakrájejte.
  8. Těsto přendeje do formy a navhlčenýma rukama roztahejte do stran. Jak už jsem psala minule, já dělám ručním válečkem, na který se mi nic nelepí :)
  9. Broskve naskládejte na těsto a lehce posypte zvoleným ovocem.
  10. Nechte péct asi 30 minut, dokud nebudou kraje nazlátlé.

Zdroje:
http://www.halegroves.com/Peaches/Citrus-The-Health-Benefits-of-Eating-Peaches-1380.cfm
http://www.medicaldaily.com/articles/16467/20130612/health-benefits-of-peaches-low-calorie-fruits-bioactive-compounds-healthy-fruits.htm



6 komentářů:

  1. Tak jsem o vikendu zkusila tento kolac a je fantasticky. Dekuji za recept a doporucuji ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vyzkoušela jsem další Váš recept. Opět je výborný. Místo broskví jsem korpus posypala mletým mákem se skořicí a na ten dala švestky. Mám je totiž moc ráda. Původně jsem se chystala na švestkové knedlíky. Ovšem po upečení této dobroty už se s knedlíky patlat nebudu. Dvě třetiny jsme stihli sníst s mužem ještě teplé k obědu a ten zbytek je po vychladnutí naprosto luxusní. Děkuji za další fajn recept a budu zkoušet zase nějaký další. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mńam, kombinaci švestek a máku také miluji :)
      Jsem ráda, že chutnalo a přeji hodně úspěchů při zkoušení dalších receptů :)

      Vymazat
  3. MŮŽU SE ZEPTAT,jestli by se místo lněných semínek dala použít chia mouka nebo chia semínka :-)?Děkuji.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář.
Pokud Vám neodpovím, neznamená to ignoraci, ale jednoduše jsem Váš komentář přehlídla. Nebojte se napsat znovu ;)